videoconsult Physitrack

Videoconsult

Leer hier alles over deze unieke mogelijkheid

Oefenen

Misschien wel de belangrijkste behandelmethode in de gereedschapskist van de fysiotherapeut. Oefenen en training voor revalidatie, aanpassen van houding en gewoonte in bewegen. Met oefenen willen we dat het resultaat blijvend wordt. Het oefenen kan op heel veel verschillende manieren. We zullen steeds weer samen uitzoeken wat het beste past in de situatie. We maken gebruik van de ideeën van Functional Patterns, DNS, klassiekere fitness, enzovoort. Wij oefenen in de sportschool, maar adviseren om lekker buiten te zijn.

oefenen
Afbeelding van Christian Northe via Pixabay
behandeling-fysiotherapie-dry needling

Dry Needling

Dry Needling is een behandelmethode om spierproblemen als ( myofaciale ) triggerpoints efficiënt aan te pakken. Er zijn verschillende manieren om de naald te gebruiken. In alle gevallen gaat het om een ‘droge’ naald. We bedoelen daarmee dat er geen vloeistof of medicatie aan te pas komt.

Medical Tape

Tape of Medical tape is een elastische tape dat gebruikt kan worden voor de ondersteuning van spieren en gewrichten. Het kan ook ingezet worden bij houdingscorrectie. De tape helpt met bevorderen van doorbloeding en reduceren van zwelling en blauwe plekken. Het kan pijn reducerend werken.

medical tape fysiotherapie
shockwave fysiotherapie

ShockWave

De shockwave is een apparaat dat werkt met trillingen.
Het gaat hier om een echte mechanische trilling, dus GEEN elektrische schok. We kunnen de trilling laten variëren in snelheid en kracht. Shockwave is bijvoorbeeld als behandelmethode te gebruiken bij peesklachten zoals: achillespees ontstekingen, jumpers knee en hielspoor. De combinatie met echografie is heel mooi.

Echografie

Echografie is een techniek die gebruikt maakt van geluidsgolven. Met echografie kunnen we een beeld vormen van de weke delen van ons lichaam, zoals spieren en pezen. Dit helpt met het stellen van een diagnose bij bijvoorbeeld een peesontsteking of een spierscheur.

Hiernaast een voorbeeld hoe een achillespees in beeld wordt gebracht.

fysiotherapie-echografie
ademhalen

ADEMHALING

Mensen kunnen wel 8 weken zonder eten, 3 tot 6 dagen zonder water, maar nog geen minuten zonder zuurstof. Ademhalen is een van de meest basale dingen die we doen en gelukkig volledig automatisch.

Je ademhaling kan een wisselwerking hebben met je houding, spierspanning en stress. Op een verkeerde manier ademhalen kan bijvoorbeeld hoofdpijn, nek en schouderpijn veroorzaken. Daarom is aandacht voor de ademhaling best een belangrijke behandelmethode.

Wij kunnen je helpen met de juiste ademhaling te vinden

Mindfulness

Mindfulness is de kunst van aandacht. Het helpt ons te filteren tussen wat belangrijk is en wat niet. Als we mindful zijn kunnen we beter focus houden. Dat kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je probeert je houding te verbeteren. Het kan ook inzicht geven, omdat we eerder bewust worden van ons eigen (houdings / bewegings ) gedrag. Mindfulness kan je helpen met stress om te gaan.

mindfulness