Schouderklachten

Share on facebook
Share on linkedin

Schouder

Inleiding

Je weet niet hoe het is gekomen, je had er ineens last van. Moeite met je jas aantrekken omdat je arm niet ver genoeg naar achter kan. Of moeite met iets pakken uit het bovenste kastje in de keuken. Niet te vergeten dat je nachten steeds worden onderbroken omdat je wakker wordt van de pijn. Je kan natuurlijk pijnstillers blijven slikken, maar wat dacht je van een bezoek aan de fysiotherapeut?

Schouderklachten

Naast lage rugklachten zijn schouderklachten een van de meest voorkomende problemen in de praktijk. Geschat wordt dat tot 34% van de volwassenen last heeft van schouderklachten. Naar schatting komen er daar elk jaar 19 nieuwe gevallen bij op de 1000 mensen. Dit is een steeds groter wordende groep die niet direct in verbinding staat met de vergrijzing. Schouderklachten komen op elke leeftijd voor en niet bijzonder veel bij ouderen. Ook is zwaar lichamelijk werk niet een grotere veroorzaker dan zittend werk.

Het overgrote deel van de schouderklachten heeft geen duidelijk ontstaansmoment, zoals bij een ongeluk. We spreken bij 80% van de klachten over een pijnsyndroom. Voor een grote groep is het herstel gunstig. Ongeveer 30% is hersteld na 6 weken, 50% na 6 maanden en 60% na 12 maanden. Deze cijfers zijn voor alle gevallen met verschillende therapie door elkaar.

Ongunstige factoren voor het beloop zijn een geleidelijk ontstaan van de klacht, nekpijn, slechte houding, slechte gezondheid, herhaalde bewegingen die slecht zijn voor het lichaam en psychosociale factoren (stress en omgeving).

Houding

De beweging in de schouder is complex. We willen graag dat de arm overal naar toe kan bewegen. Deze extreme mobiliteit en flexibiliteit komt met een keerzijde. Er is namelijk weinig stabiliteit van banden zoals we dat in de enkel zien. Dit betekent dat we het ‘zelf’ moeten doen. Stabiliteit en houding komen door aanspannen en aansturen van de spieren.

Maar moet je eens voorstellen: je bovenarm zit vast in de kom van je schouder. De kom van je schouder is onderdeel van het schouderblad. Het schouderblad ligt op de ribben. De ribben zitten vast aan de wervelkolom, je rug.

Hoe goed kan jij je arm bewegen als je bovenrug bijvoorbeeld heel bol is?

Waarom duurt het zo lang?

Een slechte houding sluipt erin. Ongemak en beweegbeperking die daarmee samen gaan komen ook geleidelijk. Het duurt een tijd voordat deze problemen zich manifesteren als schouderpijn. Het is de pijn waar we van af willen. Daarom beginnen we ook vaak met een pijnstiller. We zijn namelijk geholpen als we de pijn niet meer voelen. Dat het onderliggende probleem daarmee niet verholpen is vergeten we voor het gemak even. Om het probleem echt te op te lossen is het nodig om houding en beweging aan te pakken en, zoals eerder te lezen was, ook de invloed van stress en de omgeving.

Bonus

Als je aan de slag gaat om je schouderklachten aan te pakken krijg je een dikke bonus. Veel van de factoren die schouderklachten veroorzaken of in stand houden zijn niet exclusief voor schouderproblematiek. Dus wie weet welke problemen je nog meer laat verdwijnen of kan voorkomen!

Tips

  • Let op je houding. Denk vanuit een rechte rug. Een rechte rug is in staat om te draaien en helpt met de bewegelijkheid van de schouder.
  • Onnodige of ongewenste spierspanning kan beweging verhinderen en een bron van pijn zijn. Probeer daarom zelf of met hulp spieren te ontspannen.
  • Ademhaling is van grote invloed op vele processen in het lichaam. Een oppervlakkige gestreste ademhaling creëert een bijpassende houding. Zorg voor een normale ademhaling die past bij wat je aan het doen bent.
  • Voorkom lang stil zitten. Lang stilzitten wordt gezien als het nieuwe roken en dat is niet voor niets.

Fysiotherapie

Uit onderzoek blijkt dat fysiotherapie op de langere termijn hetzelfde dan wel niet beter resultaat boekt als een injectie of operatie. Fysiotherapie zal gericht zijn op het op bouwen van de belastbaarheid van de schouder, spieren en pezen. Daarnaast is het logisch dat fysiotherapie alle bovenstaande onderliggende factoren aanpakt. Dat zijn houding en bewegingspatronen, ademhaling, spierspanning en beperkingen, mogelijke tips om stress te verminderen.