Vallen en Opstaan

Share on facebook
Share on linkedin

Val preventie

Inleiding

Valpreventie is een belangrijk onderdeel van fysiotherapie voor ouderen. Het schijnt dat 1 op de 3 ouderen minstens 1 keer per jaar valt. Klinkt dat niet als veel? Iedere 5 minuten wordt er vanwege een val iemand van boven de 65 op de spoedeisende hulp geholpen! Het is logisch dat dit kan leiden tot bijvoorbeeld botbreuken. Vaak levert het ook een angst op om nog eens te vallen. Hierdoor ontstaat een tekort aan bewegen of een voorzichtig/anders beweegpatroon. Vallen blijkt ook een risico te zijn voor overlijden.

Heb jij valgevaar?

Er zijn verschillende signalen die je kunnen vertellen of je kans op vallen groter is dan misschien nodig. Een belangrijke vraag is: ben je al eens eerder gevallen in een recent verleden? Weet je dat je problemen hebt met bewegen, bijvoorbeeld met lopen, gaan staan, bukken of je balans houden? Doe de test en krijg je inschatting.

Voorkomen is beter

Voorkomen dat je valgevaarlijk wordt? De belangrijkste tip; blijf in beweging! Het najaar is er weer. Het waait, regent, is koud en er liggen plassen op de weg, we hebben allemaal voldoende excuses om thuis te blijven en niet te bewegen. Als je je zelf herkent in deze excuses, dan ben je echt niet de enige. Wij adviseren je dan een abonnement te nemen op een sportschool. Je kan daar elke dag droog en uit de wind aan je dagelijkse portie noodzakelijke beweging komen. Elke dag ?!?!? Klinkt dat veel, elke dag naar de sportschool? Dat snap ik. Maar vergeet niet dat we het over de dagelijkse noodzakelijke beweging hebben en niet over je carrière als top sporter. Het Nederlandse beweegadvies is nog steeds de minimale eis van 30 minuten per dag matig intensief bewegen. Dat advies is een minimaal advies, geen optimale hoeveelheid. Een combinatie van verschillende oefeningen met als doel kracht, uithoudingsvermogen, balans en lenigheid is beter dan eenzijdigheid. Een andere goede tip is; beweeg samen.

Fysiotherapie?

Een val is een symptoom van een onderliggend probleem. Dit kan zo breed zijn als: een gestoorde mobiliteit, gebruik van bepaalde medicatie, valangst, vitamine D tekort, omgevingsfactoren, onveilig schoeisel en slechtziendheid. Fysiotherapie is de specialisatie in bewegen. Dus heb je problemen met mobiliteit, valangst en wellicht vragen over je omgeving en schoenen dan kan een fysiotherapeut je helpen. Vind je het lastig om te bepalen wat en hoe je moet bewegen, dan kan de fysiotherapeut je helpen door samen een beweegprogramma te maken. Dan is je programma uniek en toegespitst op de problemen die jouw gevaar op vallen vergroten. Deze specifieke doelen helpen je ook meer gemotiveerd te zijn om in beweging te komen.

Opstaan

Wel gevallen? Ja en daar lig je dan. Niets aan de hand, niets gebroken. Maar dan. In de jaren dat ik fysiotherapeut ben, heb ik al te vaak meegemaakt dat mensen niet in staat zijn om zichzelf weer van de grond omhoog te krijgen. Een kwalijke zaak als je het mij vraagt. Ik roep dan ook iedereen die hulpeloos op de grond zou liggen op. Leg je daar niet bij neer! Oefen dit, train jezelf zodat je weer mens genoeg bent om van de grond af op te kunnen staan. Niet alleen als je gevallen bent, maar wanneer je met kinderen of kleinkinderen op de grond wilt spelen, stofzuigen onder je bed, fitness oefeningen op de grond wilt doen enzovoorts

Uitdaging:

De sitting – rising test (SRT) of wel de zitten en weer opstaan test is een test waarbij wordt gevraagd om te gaan zitten op de grond en weer te komen staan zonder je handen te gebruiken. Hoe ver kom jij ?

Hier zijn de spelregels:

In het onderzoek werd aan een groep van 2000 mensen tussen de 51 en de 80 gevraagd, zonder je druk te maken over de snelheid,  te gaan zitten op de grond en weer te gaan staan met zo min mogelijk steun. Maximaal 10 punten zijn haalbaar. 5 om te gaan zitten en 5 om te gaan staan. Alle mogelijke steun van hand, voorarm, knie of zijkant van je been en steun van handen op je knieën is een aftrek van 1 punt. Het verlies van balans is een aftrek van een halve punt. Je mag meerdere pogingen doen en je vaardigheden verbeteren ; je definitieve score is van je beste poging.

Slechts ter informatie: De uitslag van de studie / test werd gebruikt om de overlijdenskans in te schatten. Een lage score heeft volgens deze studie een hogere kans op overlijden ( dit ging over een periode van 6 jaar )

Wat moet je onthouden?

Vallen kun je proberen te voorkomen door voldoende te bewegen en te trainen. Mocht je toch een keer vallen. zorg dan dat je weer kan opstaan. Ook opstaan is te leren en te trainen. Als laatste dan nog; je kunt ook leren vallen. Of eigenlijk leer je om je val te breken.

Hulp nodig?