Vitamines en mineralen

Basis suppletie

Algemene richtlijn*:

  • Omega 3
  • Vitamine D3 en K2
  • Vitamine B6
  • Vitamine B12
  • Magnesium (citraat en bisglycinaat)
  • Jodium
  • Selenium
  • Zink
  • Vitamine C

Inleiding

Hey Bart, wat vind jij van vitamine?
Nou, dat is geen moeilijke vraag. Ik hoop dat je ze genoeg binnen krijgt. Zonder vitamines en mineralen is het namelijk onmogelijk functioneren. Maar goed, dat is vast niet wat je bedoelt. Vitamines in de verpakking van een pil?

 

Ondervoeding

Het zou je verbazen, maar in ons overvloedige westen zijn er aardig wat mensen ondervoed. Niet uitgezonderd de groep met flink wat overgewicht. Ik heb het niet over een tekort aan energie, maar over een tekort aan belangrijke vitamines en mineralen. Deze belangrijke micronutrienten komen verpakt in gezonde voeding. Hoe meer bewerkt ons eten is hoe minder micronutrienten er nog in zitten. We eten vreeslijk veel bewerkte troep en vullen ons met producten waarvan de natuurlijke oorsprong ver te zoeken is. 

Oervoeding

Hoe gezonder je gaat eten, hoe meer van deze belangrijke stoffen je binnen krijgt. De micronutrient dichtheid van oervoeding is vele male groter dan die van de moderne troep. Hierdoor raak je meer gevoed met minder. 

Maar is het genoeg?

De bodem waarop ons eten verbouwd wordt verarmt, hierdoor verarmt ons eten ook. Je hebt dus steeds meer gezond eten nodig om dezelfde hoeveelheid micronutrienten binnen te krijgen. Dit is haast onmogelijk geworden. 

Verhoogde behoefte

Het is lastig geworden om, zelfs als je gezonde keuzes maakt, een ruime hoeveelheid aan micronutrienten binnen te krijgen. De omgeving waarin we leven en het leven dat we leven vraagt ook nog eens om meer. Een voorbeeld is magnesium. Hoe meer stress we ervaren, hoe meer magnesium we nodig hebben. De behoefte is groter door ongezond eten om het lichaam weer in balans te krijgen. Toxische stoffen uit de omgeving of die we ‘bewust’ op ons huid smeren, vragen om meer antioxidanten. Je krijgt vast wel een beeld van de disbalans nu.

Dus:

  • Minder micronutrienten in ons eten
  • Meer micronutrienten nodig door een sciencefiction omgeving
Is een 200% probleem

Een multivitamine is niet de oplossing

De oplossing is simpel, we supplementeren. Een supplement vervangt gezond eten niet. Het is een aanvulling. Je neemt het naast je oervoeding, als aanvulling dus! Want wees nou eerlijk, als je elke dag naar de Macdonalds gaat, wie hou je dan voor de gek met je vitamine pilletje?

Het makkelijkste is een multivitamine. Dan heb je meteen alles in 1 pil. Maar omdat al die vitamines en mineralen in 1 pil moeten passen, krijg je van alles maar heel weinig. Vaak te weinig om er voordeel van te hebben. Daarnaast is veel van de inhoud van zo’n pil door je oervoeding overbodig. Je hebt niet van alles altijd even veel nodig. 

Welke dan

Van een aantal vitamines en mineralen weten we dat de meeste mensen een tekort hebben. Zij hebben baat bij suppletie. Hieronder vind je een lijst met een algemene richtlijn. (Hierbij wordt geen rekening gehouden met aandoeningen, zwangerschap of medicijn gebruik!)

  • Omega 3 vetzuren – 1400 mg
  • Vitamine D3 – (3.000 IE) 75 mcg
  • Vitamine K2
  • Vitamine B6 – 1.0 mg
  • Vitamine B12 – 2.8 mcg
  • Magnesium (50% bisglycinaat, 50% citraat) – 300 mg
  • Jodium – 100 mcg
  • Selenium – 60 mcg
  • Zink – 9 mg
  • Vitamine C – naar behoefte

*
Een kleine disclaimer moet hier geplaatst worden. Deze richtlijn is voor een gemiddelde volwassen persoon. Het houdt geen rekening met aandoeningen, zwangerschap, eventuele medicatie en de wisselwerking met elkaar.

Omega 3-vetzuren

De omega 3-vetzuren DHA en EPA zijn goed voor het hart en het triglycerideniveau in het bloed. Ze dragen ook bij aan het gezichtsvermogen en de hersenfunctie.

Vitamine D3

Vitamine D helpt bij de calciumopname in de darmen en botten. Het ondersteunt ook je afweersysteem en spieren.

Vitamine B6

Vitamine B6 levert een bijdrage aan energievoorziening in de spieren tijdens training/sportprestaties. Het draagt bij aan regulering van hormonale activiteit, het immuunsysteem en zenuwstelsel in het lichaam. Draagt bij aan het leervermogen, gemoedstoestand en het geheugen.

Vitamine B12

Vitamine B12 draagt bij aan de instandhouding van normale rode bloedcellen. Ondersteunt het energieniveau. Draagt bij aan het normale functioneren van het immuunsysteem. Draagt bij aan weerstand tegen stress, leerprestatie, concentratievermogen en het geheugen.

Magnesium

Magnesium heeft van alle mineralen de meeste functies in het lichaam. Het ondersteunt onder andere de hersenen, zenuwen, spieren en botten.

Jodium

Jodium is essentieel voor de werking van de schildklier.

Selenium

Selenium is net als jodium essentieel voor de goede schildklierwerking. Daarnaast is het ook een antioxidant en helpt het je afweer, haar en nagels.

Wat ik koop en gebruik?

Ik gebruik het lijstje dat hierboven staat en ik koop dat bij verschillende aanbieders. Ik kies ervoor om het in een aantal losse verpakkingen te bestellen. Omega 3, D3/K2, B vitamine complex, multimineralen, vitamine C en nog een magnesiumcitraat in poedervorm. Ik doe dit zodat ik kan spelen met de dosering. Bijvoorbeeld met een stressvolle dag of na flinke workout kan ik meer magnesium en vitamine C nemen.

Het lijstje is ook in zijn geheel te krijgen (los van de vitamine C) bij Vitaily. Dat is een aanbieder van vitamine in een abonnement vorm. Het voordeel is altijd je vitamine op voorraad en het is gemakkelijk. Het grote nadeel is het ontbreken van flexibiliteit. Je kunt de link hieronder gebruiken om Vitaily te bestellen.

Klik hier om in jouw vitaliteit te investeren

Let op: gebruik de code wijzijnfysio750 om €7,50 voordeel te krijgen op een maandpakket of jaarabonnement.

Wijzijnfysio en Bart Goud zijn affiliate van Vitaily. Via onze code ontvang jij korting op je pakket en wij krijgen een fee van Vitaily. Vitaily is een suggestie er zijn vele andere aanbieders van goede supplementen, zoals Bonusan.

Vitamine C

Vitamine C is een bijzondere. De behoefte is sterk afhankelijk. Wij maken als een van de weinige dierensoorten geen vitamine C aan. 

Persoonlijk vul ik dat als volgt in. Ik neem elke dag vitamine C als supplement. Als ik denk dat ik ziek word van een griepje of iets gelijks, neem ik elk uur vitamine C. Ik houd dan de darmtolerantie grens aan. Een overschot aan vitamine C veroorzaakt diarree. Het punt daarvoor wordt in de orthomoleculaire therapie de darmtolerantie grens genoemd. Dit zou de werkelijke behoefte aan vitamine C weergeven. 

In het kader van Vitamine C is een leestip: Curing the Incurable van Thomas E. Levy

Optimale waarden of minimale vereisten?

Scheurbuik is een voorbeeld van een gebreksziekte van vitamine C. Omdat voor elkaar te krijgen moet je haast 0 mg vitamine C binnen krijgen. Een minimale intake om geen gebreksziekte te krijgen, is niet gelijk aan optimale waarden om gezond te kunnen functioneren. Er zijn subtielere signalen die kunnen aangeven dat er mogelijk tekorten zijn. Om nog een keer vitamine C als voorbeeld te nemen: Vermoeidheid, verminderde weerstand, gebrek aan eetlust, slechte wondgenezing, snel blauwe plekken krijgen en bloedend tandvlees zijn mogelijke signalen bij een mogelijk tekort. 

Je kan een bloedtest doen om te checken wat jouw vitamine waarden zijn bijvoorbeeld bij Bloedwaardentest. Zie de link hieronder.

Benieuwd naar wat je bloedwaarden je vertellen?

Bij bloedwaardentest.nl kan je makkelijk en snel testen bestellen.

Bijvoorbeeld een vetzuurbalans test 

Of je maakt een checklist van signalen die horen bij tekorten of sub-optimale waarden en kijk welke vitamines of mineralen jouw gezondheid mogelijk kunnen optimaliseren. Zoals de checklist die je hier kunt downloaden.