Mindfulness

STOP MET ZWEVEN, WORDT WEER NUCHTER

Inleiding

Stop met zweven, wordt weer nuchter.

De rede van de titel is dit: Voor veel mensen klinkt het woord mindfulness zweverig. Zij zeggen mij er te nuchter voor te zijn. Maar ik schrijf hier om te vertellen dat het tegenovergestelde waar is. Als hoe meer mindful dat je bent, te meer nuchter en down to earth je kan zijn. Bent je verbaast? lees maar verder..

gefocuste aandacht

Basis

Aandacht

Het sleutelwoord van mindfulness is aandacht. Mindful zijn is vol aandacht bezig zijn met wat je nu, hier, op dit moment aan het doen bent. Dit is de ware betekenis van de term: aanwezig zijn in het hier en nu. Dus al klinkt dit wat zweverig in je oren, het betekend het tegenovergestelde.

We doen het meeste van ons handelen op de automatische piloot. De automatische piloot en gewoonte zijn ontzettend handig voor ons dagelijks functioneren te stroomlijnen. Het zou zelf onmogelijk worden als we dat vermogen niet zouden hebben. Het houdt ook in dat we veel van ons handelen niet meer bewust meemaken. Veel signalen uit de omgeving aan ons voorbij gaan. Een van de gevaren is dat een eerder aangeleerd patroon niet meer wordt geevalueerd. Iets dat eerder de beste oplossing was, hoeft dat nu niet meer te zijn. Deze inefficientie kan eerder opgemerkt worden door mensen meer mindful zijn of te wel meer aandacht hebben voor het moment.

Herkenbaar?

het zijn jouw gedachten

In gedachten verzonken zijn is iets waar we ons allemaal wel eens mee kunnen associeren. Soms is het ook heerlijk om lekker te (dag)dromen, te fantaseren. Het vermogen om voor uit te denken maakt het mogelijk om te plannen, je voor te bereiden. Het maakt het ook mogelijk om te piekeren en beren en wolven op de weg te zien. 

Ben jij je bewust wanneer je dit doe? Ga je er uitgebreid voor zitten? De meeste van ons hebben een zeer levendig en creatief brein dat tijdens allerlei andere taken er flink op los fantaseer. We herhalen gebeurtenissen of gesprekken die we gisteren hebben mee gemaakt en denken vooruit op de gesprekken die komen gaan. Dit allemaal terwijl we proberen auto te rijden, eten te bereiden of een heerlijk ‘ ontspannen’ wandelen in de natuur. Onze aandacht is dus niet bij wat we aan het doen zijn, maar bij wat is geweest of nog kan komen. Dit resulteert in een flink vergrootte fout marge op de taken die je probeert uit te voeren. 

Fantasie of werkelijkheid

het gevaar

Ok we herkennen ons in het verhaal, maar los van de fout marge wat is het probleem? Nou, jou gedachten zijn niets anders dan dat. Het gebeurt in je hoofd. Met andere woorden het is fantasie. OK, een fantasie die misschien we werkelijkheid wordt, maar dat niet is op het moment zelf. Zo kan het zijn dat je tijdens je ontspannen wandeling in de natuur, heel boos wordt op iemand met wie jij een gesprek hebt in jouw hoofd. Die persoon is er niet op dat moment, het gesprek vind niet plaats op dat moment, maar jij hebt wel de negatieve gevoelens met gekoppelde lichamelijk emoties op dat moment. En dit is precies wat ik in de inleiding bedoelde. Mindful zijn en dus met aandacht zijn in het moment ( je wandeling ) is alles behalve zweverig. Die gedachten, dat fantasie verhaal in je hoofd is juist wat zweverig is.

Leren

wat kan mindfulness je leren

  • aandachtig aanwezig zijn
  • het vermogen om je aandacht ergens voor langere tijd op de houden
  • het waarnemen van je lichaam, je gedachte en de omgeving 
  • kunnen benoemen wat er in je lichaam afspeelt
  • herkennen van stress in je lijf