Oervoeding

Welkom op de pagina Oervoeding. Eten is lekker en een groot onderdeel van ons sociale leven. We zien het vaak als een beloning en soms als troost. Er is veel over te lezen, kijken en luisteren in boeken, televisie en podcasts. Je zou verwachten dat we ondertussen allemaal professor zijn in voeding. Helaas zijn de cijfers het daar niet mee eens. Ongezonde voeding alleen kost de zorg al veel geld. Het aantal mensen met overgewicht stijgt al jaren. Op dit moment is 51% van de Nederlanders te zwaar. De zo genoemde welvaartsziekte blijven ook maar toenemen. Blijbaar weten we wel genoeg van eten, maar nog niet genoeg van voeding.

Van een gezonde leefstijl is voeding slecht een onderdeel, maar het is wel een van de makkelijkste om aan te passen. Namelijk: je koopt iets anders en stop wat anders in je mond. Maar ja, dan moet je wel weten wat je moet kopen of dus wat je moet eten.

Er zijn zoveel meningen en ideeën hoe kies je wat de juiste is. De manier waarop ik het verantwoord: wat we eten moet kloppen met onze anatomie en fysiologie, het moet kloppen met onze DNA en dus logisch zijn in het licht van de evolutie of ontwikkeling van de mens.

Probeer de voeding van onze visser/verzamelaar voorouders zo goed mogelijk na te bootsen in deze nieuwe supermarkt jungle. Onze genen zijn niet aangepast op de te nieuwe omgeving en voeding

Wat zijn de onderdelen

Wat eet je

Onze kennis over wat gezonde voeding is, is in de loop van de jaren zo vertroebeld dat we  haast geen idee meer hebben. Mensen zeggen ook wel: stom dat je geen handleiding bij krijgt bij de geboorte. Toch is die handleiding er wel. Het is je eigen natuur, je bouw, je menselijke genen. Je bent in de war gebracht door reclames, massa productie en uiteindelijk je eigen hormonen. 

Het eten van ‘mensvoeding’ zorgt dat je al veel beter kan luisteren naar signalen uit je lichaam. Automatisch schat je beter in hoeveel en wanneer je moet eten.

Wanneer eet je

Gewoonte en misinformatie in combinatie met homeostatische honger of hedonische honger.

Eet jij omdat je behoefte hebt aan voedingsstoffen of omdat het dat moment van de dag is? Heb je behoefte aan een koekje of zie je dat koekje toevallig liggen en is zo je behoefte ontstaan?

Hoeveel eet je

Als wat en wanneer je eet klopt, dan is hoeveel je eet nauwelijks nog belangrijk. 

Toch is het interessant om inzicht te krijgen wat je lichaam nodig heeft als het gaat om energie behoefte. 

Daarnaast is er in de loop der jaren een behoorlijke verschuiving geweest in de verhouding waarin we koolhydraten, eiwitten en vetten nuttigen. Een herstel van deze balans kan vele gezondheidsvoordelen opleveren.

Wat krijg ik

Informatie!

  • gezonde voeding
    • wat eet je wel 
    • wat eet je niet
  • waarom is dit gezond en waarom niet
  • wat doet het met mijn lijf

Ik ben geen dietist of afval consulent. Je krijgt geen tijdelijk dieet op de gram uitgeschreven. En we gaan niet elke week samen op de weegschaal. Dit is ook niet nodig. Een gezond gewicht is een logisch gevolg van een natuurlijk voedingspatroon. Een gezond gewicht is ook niet het einddoel. Want wat doe je dan als je je doel heb behaald?

Bart Goud OERsterk