fysiotherapie open

We mogen weer

Nou ja,.. we mogen weer meer. Fysiotherapie is niet helemaal stop gezet, maar wel zeer beperkt en het liefst op afstand. Nu gaan we weer opschalen, zoals ze dat noemen. Het maakt het voor ons, jou en mij, makkelijker om af te spreken en aan de slag te gaan met problemen die niet corona zijn.

Hoe we dat doen is met ons gezond verstand. De regels die zijn opgesteld van afstand houden nemen we zo veel mogelijk in acht. Maar fysiotherapie is een beroep waarbij we elkaar wel eens aanraken. Dat is terug te lezen in het stappen plan van de beroepsgroep.

Onze beroepsvereniging de KNGF heeft het stappenplannen dat er was van de afgelopen weken aangepast aan de nieuwe situatie en wederom bijgesteld na de toespraak van Rutte op 6 mei 2020. De grote verandering is dat persoonlijk bescherming niet nodig is als van te voren de belangrijke 4 vragen worden gesteld en met ‘nee’ kunnen worden beantwoord.

De belangrijkste punten om hier te noemen zijn de volgende:

Voorafgaand aan elk consult dient onderzoek plaats te vinden, met de volgende 4 vragen:

• Heeft u een of meerdere van de volgende (ook milde!) symptomen: neusverkoudheid of hoesten of benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
  • Heeft u de afgelopen 24 uur klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
  • Heeft u huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Is er bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen corona vastgesteld?

De mogelijkheden ( wat mag wel en wat niet ) in een tabel aangepast aan de richtlijnen 7 mei 2020:

Personen zonder COVID-19 klachten of symptomen op basis van triage

Personen met bewezen COVID-19, of gezinsleden met bewezen COVID-19, of personen met symptomen van COVID-19 of gezinsleden met koorts of benauwdheidsklachten

Reguliere paramedische zorg op afstand/digitaal

Wel

Consult in paramedische praktijk

Niet

Consult in de thuissituatie

Niet

Spoedconsult aan huis vereist om irreversibele schade te voorkomen

Mogelijk met PBM

*PBM zijn persoonlijke beschermingsmiddelen

Loop je met vragen of klachten waar je normaal gesproken contact met de fysiotherapeut voor opneemt, bel, mail of bezoek onze contactpagina dan gerust! Of gebruik de knop onderaan de pagina.

fysiotherapie open